Hej Karl Patric,
Textilierna i dina verk, var kommer de ifrån?
Från början var de flesta textilierna insamlade från olika platser jag besökte under mina resor. Under en längre stipendievistelse i Japan 2016 började mitt intresse av att samla på mig tyger som tilltalade mig: det viktigt att tygerna skulle ha ”måleriska” eller ”abstrakta kvalitéer” över sig. I Japan finns det en lång tradition av att bevara gamla tyger och återanvända dem på olika sätt.
Under åren fortsatte mitt samlade och jag köpte mycket på Ebay och letade på olika second hand-butiker hemma i Sverige. Fast de senaste åren har jag själv börjat bearbeta tyger på olika sätt med bl.a. färgning, pigment, olja och animaliska lim. Även delar från tidigare, refuserade målningar och restbitar har återanvänts och fogats in i verkens komposition.
Ljusboxen imiterar ett känt konstverk, finns det fler?
Ja, verket är en del ur den pågående serien 'Luminous Void' i form av ljusinstallationer med parafraserade verk hämtade från kända modernister.
Jag vill få betraktaren att reflektera och ifrågasätta kring värdet av konst och vem som äger rätten till den. Vad händer när något som betraktas som hög konst och som säljs för astronomiska värden, överförs till något byggt i låga material och gjort med bilder av låg kvalité?
Ljusinstallationerna kan ses som en avmystifiering av den "rena upplevelsen" av originell konst som finns på muséerna. De flesta upplever numera konst via digitala bildskärmar, få har privilegiet att uppleva fysisk konst, eller för den delen äga den.
Har du ett favoritmaterial?
För mig ger materialen jag arbetar med i ateljén en stor inspiration i min konstnärliga process. Jag har samlat på mig lådvis med tyger i olika organiska material, papper, pigment, färger och flera hyllmeter med virke som jag plockar fram när jag ska göra nya verk. Jag brukar säga att jag är en målare i grunden då jag alltid tyckt om att arbeta med färg och duk, men jag skulle snarare säga att jag är en ateljékonstnär då jag låter materialen styra mig i mitt arbete.
Just nu är jag mycket inne på att tillverka egna färger med rå pigment och bygga mina egna ramar med metoder inlånade från traditionella hantverkstekniker.
Karl Patric näsman
Porträtt: Karl Patric Näsman