Hej Nina,
Har du typ ett badkar i studion som du färgar in tyget i? Hur går det till när du färgar in dina textiler?
 
Önskar jag hade plats med ett badkar! Jag brer ofta ut tyget på golvet i min (lilla) ateljé och färgar in med händer, svamp eller golvskrapa med en monokrom färg som startar upp processen. Sedan går jag på med fler lager och trycktekniker. 

Har du en favoritfärg eller färgskala som du återkommer till?
Senaste ett, två åren har det varit mycket blått. Innan det var jag i en ganska varm och mörk skala. De skiftar över tid och ofta på grund av att det behövs en motreaktion eller att jag upptäckt en ny färgkombination.

Är det rimligt att kalla dig för textilkonstnär? Vad har du för relation till textil? Är det bara ett av många material du jobbar i? Du studerade fri konst på Konstfack - som man inte självklart förknippar med just textil. Har du kanske hållit på med teckning innan?  
Det stämmer att jag hållit på mycket med teckning och har en grund i det. På Konstfack började jag utforska rumslighet och det tog sig form i textilier för det blev som stora väggar jag enkelt kunde flytta på. Jag har nog aldrig presenterat mig som textilkonstnär utan snarare att jag jobbar med just rumslighet i form av ett skulpturalt måleri.

Titeln, andra skinnet, hur kom du fram till den/ finns det en berättelse bakom?  
De flesta av mina titlar kommer till mig genom texter jag läst, ofta från konstnärsintervjuer eller poesi. Jag har senaste året ägnat mycket tid i Ursula Andkjær Olsens bok Utgående farkost och det är därifrån denna titeln kommer ifrån. Jag tror de två orden talade till mig dels för att alla mina mindre verk består av utklippta delar av mina större. Jag börjar alltid arbeta stort och sedan blir mina mindre verk till av de stora efter att de varit med i en utställning eller visats i någon form. 

Nina Ölund Noreskär

Foto: Sanna Lindberg

Föregående
Föregående

Jennifer Sameland

Nästa
Nästa

Eric Magassa