Hej Windy,
Piano återkommer ofta i dina titlar?
Ja, oftast är det då två pianon med höga ryggar, sådana där gamla folkhemspianon, som här står rygg mot rygg. De symboliserar tilliten att släppa kontrollen, och då tillsammans bli ett större instrument. Formen är en Yantra, ett mandala, och är utformat att se platt och sfärisk ut på samma gång.
Vilken relation har du till piano?
Jag är en hemskt dålig pianospelare, men jag lyssnar, på ljuden som kommer från det, med stort intresse. Har alltid haft piano hemma.
Hur ser det ut i din ateljé?
Arbetar med tre karaktärer som har tre olika konstnärskap, Windy jag:) och en ung kvinna som heter Märren, som ställt ut på Crum Heaven och Snow Boy, en kille från Farsta som mest gör digiart och musik. Så ateljén är indelad i olika sektioner åt dessa tre konstnärer. Sen har jag ett loft ovanför målarsalen där vi:) sitter och spelar piano och redigerar ljud.
Det finns en form som återkommer ofta i dina konstverk, tex i Amaterasu dance with magic rope och i Blue Beat Piano. Hur länge har du arbetat med den formen?
Det är två pianon som rygg mot rygg, som blir den formen. Den växte fram efter föräldraledighet. Målat den i ungefär 7 år.
Vad är det bästa med att arbeta med en återkommande form?
Utövandet är en meditationsakt i sig. För penseln långsamt, knappt synbart i rörelse, med avspänt fokus. Det tillför målningen något som jag fastnat för och därför vill återkomma till. Själva akten.
windy fyr rundgren
Foto: Per Kristiensen